Ismeretlentől való félelem – hogyan győzd le és lépj ki a komfortzónádból

Létezik egy alapvető pszichológiai fogalom a a puszta kitettségi hatás, amely szerint az emberek jobban kedvelik azokat a dolgokat, amiket már ismernek. Ezek alapján mégis érdemes kilépni a komfortzónádból, ha igen, hogyan és miért? Itt van néhány tipp, hogy legyőzd az ismeretlentől való félelmet és arról, hogyan lépj ki a komfortzónádból.

Néztétek már a kedvenc sorozatodat a barátoddal? Hossza rábeszélés után leültök elkezditek nézni, mire közli veled, hogy ez mennyire vacak, unalmas és rossz a színészi játék benne, ami téged sokkszerűen ér.

Azonban ha visszagondolsz, lehet, hogy ugyanezt gondoltad az első pár rész után, de adtál neki még egy, majd még egy esélyt aztán megkedvelted. Aztán a kedvenceddé vált az idők során, ezért is akartad megmutatni a barátodnak. Nos ez tipikusan a puszta kitettségi hatás és valamilyen szinten az ismeretlentől való félelem esete.
(Ez is érdekelhet: Mindössze ennyit kell megtenned a magabiztosságért)

Olyasmi ez, mint elkezdeni inni, vagy cigizni, az elején rosszul esik, nem ízlik, de megszokod akár meg is szereted, mert újra és újra csinálod és nem adod fel. Ugyanezzel magyarázzák azt is, hogy a szülők miért nevelik ugyanúgy a gyerekeiket, ahogy őket nevelték, akkor is ha a nagyszülők nem végeztek túl jó munkát.

Azt is megmagyarázza, miért tartjuk meg a nekünk ártó szokásokat, vagy maradunk meg egy romboló párkapcsolatban. Az ismeretlentől való félelem és a megszokottság érzése az amit kivált a puszta kitettségi hatás és ezért nem akarunk váltani, mert jónak érezzük a már meglevőt.

A puszta kitettségi hatás története

Már az 1800-as években foglalkoztak a témával, hogy nagyon sok szokásunk és döntésünk mögött a puszta kitettségi hatás áll.

Azt fogjuk választani amit már ismerünk, ha valami ismeretlen, vagy kockázatos dolog a másik opció. Győz az ismeretlentől való félelem, akkor is ha valami nem éppen a legjobb az életünkben így a megszokott dolgokat fogjuk tenni az életünkben, vagy igyekszünk mindig azokhoz visszatérni.

A puszta kitettségi hatás két kiváltó tényezője

Tulajdonképpen a puszta kitettségi hatás, két ok miatt létezik. Nos, az első, nagyon egyszerű, azért szeretjük azokat a dolgokat amiket már ismerünk, mert egyszerűbben és gyorsabban tudjuk véghezvinni így és könnyebben átlátjuk és megértjük a már ismert dolgokat.

Ha pedig egy dolog biztosan jellemző az emberi természetre, az az, hogy szereti a könnyebb egyszerűbb utat választani.A második pedig, mivel a megszokott dolgokat jobban ismerjük, ezért azt feltételezzük, hogy ennek könnyebben lesz pozitív a végeredménye mint valami ismeretlennek, ami negatívan is elsülhet. Bonyolultabbul hangzik, mint amilyen, tulajdonképpen annyiról van szó, hogy a már ismert dolgokat preferáljuk, mert így kell plusz munkát végeznünk azzal, hogy kitapasztaljunk, vagy megtanuljunk valami újat. Így jobbnak fogjuk érezni a már megszokottat, így tudat alatt azt fogjuk szeretni.(Ez is érdekelhet: Így fejleszd magad sikeresen)

Így, ki is fejtettük a puszta kitettségi hatás legnagyobb problémáját, vagyis az ismeretlent félelemmel és egyéb kellemetlen érzésekkel fogja párosítani, míg a megszokottat jó és kellemes érzésekkel, így ahhoz, hogy valamin változtatni tudjunk, nagyon erős elszántság és kitartás kell, amíg felül nem írjuk ezeket az érzéseket. Gyakorlás és fegyelem ez a kettő nélkül lehetetlen változtatni a meglévő szokásainkon.

A marketing imádja a puszta kitettségi hatást

Azok a képek dolgok, amiket újra és újra látunk ismerőssé és így szerethetővé válnak számunkra. Ezért fogjuk azt a márkát levenni a polcról amit már láttunk valahol, illetve ez az oka annak is, hogy még azután is megveszünk egy márkát, miután megtudjuk, hogy mennyire egészségtelen a másikakkal szemben.

A marketingesek tudják, hogyha bombáznak minket képekkel, logókkal, márkákkal akkor azokat megszokjuk. Ha pedig egyszer megszoktuk akkor, kötődni kezdünk hozzá és kialakul az úgynevezett “márkahűség”.

Ez pedig azt jelenti, hogy elkezded mindig azt a márkát vásárolni és ettől nem tántoríthat el semmi, még az sem ha drágábbá válik. Ki akar valami ismeretlen kólát megvenni amikor mindannyian ismerjük a Coca-Cola-t?

Hogyan befolyásolja mindez a döntéseinket?

A puszta kitettségi hatás legerősebben, a döntéshozatalban fejti ki a hatását. Gondolkoztál már azon, hogy miért a Volvo-t tartják a legbiztonságosabb autónak, még akkor is ha a statisztikák ezt cáfolják?

Nos, a médiából ez a fajta marketing ömlik, plusz sokan nőttek fel úgy, hogy a szüleik ezt vezették és szerették és mondták biztonságosnak. Így pedig a biztonság helyére a Volvo fog kerülni.. Egyébként érdemes magadon egy tesztet végezni, hogy feldobsz tulajdonságokat és, hogy mi az az első márka, vagy ki az, amire vagy akire elsőként gondolsz….

Az egyetlen módja, hogy ezeken az érzéseken felül tudj kerekedni, az, hogy fogod és megkérdőjelezed az állítást és újra logikusan átgondolod, lehetőleg érv és nem érzelmi. Ha mondjuk úgy gondolod, hogy a párod a legjobb ember a világon és mennyire összeilletek, de ezt mindenki más cáfolja, akkor lehet, hogy mégiscsak te tévedsz.

Ilyenkor a párod vált számodra megszokottá és ezért pozitívak az érzéseid felé, és emiatt nem veszed észre az ordító hibáit. Hisz milyen ijesztő szinglinek lenni és újra ismerkedni.(Ez is érdekelhet: Ezek a barátaid teszik tönkre az életedet)

5 módszer, hogy legyőzd a puszta kitettségi hatást és kilépj a komfortzónádból

Nos, nem fogok hazudni, ez sokszor nagyon nehéz és kemény feladat, de nem lehetetlen, viszont a sikerhez nélkülözhetetlen. Gondold végig, hogy amiket eddig tettél, az eddig szokásaid oda juttattak el ahol, most vagy. Mennyire vagy azzal elégedett? Ha nem, akkor a szokásaidon kell változtatnod, hogy elérd amit szeretnél.

Ha megtanulod legyőzni ezt a hatást és kilépni a komfortzónádból, azzal elkezdesz jobb emberré válni és a céljaid felé menetelni. Ezenfelül pedig segít abban is, hogy megtaláld az igazi önmagadat, azáltal, hogy másként kezdesz el gondolkozni magadról így felfedezve olyan dolgokat képességeket magadban, amiket eddig az eddigi gondolkodásmódoddal nem vettél észre.

Tedd fel magadnak ezt az 5 kérdést

#1 Miért gondolkozok úgy ahogy? Nagyon fontos, hogy elemezd, miért gondolkozol úgy ahogy, az adott dolgokról. Magadtól jutottál el arra a konklúzióra? Vagy valaki mondta, hogy az úgy van? Szánd rá az időt, hogy alaposan átgondolod és racionalizálod a véleményeidet gondolataidat. Lehet, hogy nagyon nagy falatnak tűnik, de hidd el nagyon megéri.

#2 Valóságos tényeken alapulnak a nézeteim, vagy átvettem őket, vagy valaki meggyőzött erről? Van konkrét bizonyítékod arra, hogy az adott dolog valóságos és úgy létezik ahogy látod, vagy ez csak egy csoporthiedelem, vagy valaki más nézete?

#3 Mik az alternatívák? Léteznek eltérő vélemények az adott dologról, vagy más megoldások az adott problémára, amiket te nem néztél át, csak mert eltértek a tiédtől és könnyebb volt a megszokottnál maradni? Minden egyes kérdésben nagyon sok alternatív látásmód és megoldás van, amiket átgondolhatsz és megvizsgálhatsz, ha megkérdőjelezed azt amit eddig gondoltál és racionálisan újragondolod. Nem mindig az a helyes, amit természetesnek érzünk, mert azért érezzük annak mert megszoktuk.

(Ez is érdekelhet: Így válhatsz olyan valakivé, aki igazán szereti az életét)

#4 Milyen érvek szólnak ellene és mik mellette, hogy kipróbáljunk valami újat? Azzal, hogy csinálsz egy listát arról, hogy milyen előnyök és milyen hátrányok származhatnak abból ha kipróbálsz valami újat, segítesz magadnak racionálisan látni az adott dolgot.

A legjobb módja, hogy megvizsgálj egy gondolatot, ha leírod a mellette és az ellene szóló érveket és összeméred a két oldalt.

#5 Okkal érzem magam kényelmetlenül? Van amikor érdemes kockáztatni, viszont van amikor kell, hogy a jó irányba tereljen a megszokás. Az okozza a nehézséget ilyenkor, hogy eldöntsük érdemes-e kilépni a komfortzónából, mert arra visz az utunk, vagy maradjunk a megszokottnál. Ez attól függ, hogy melyik milyen áldozatokkal jár, mennyire szeretnél valamit és, hogy az adott dolog megéri-e az erőfeszítést vagy sem. Egy lista itt is sokat tud segíteni.

Csak egy nap döntéseket ezreit, millióit hozzuk meg. A puszta kitettségi hatás átok és áldás is egyben. Hisz sokszor a leghatékonyabb és gyorsabb módszer a megszokott, gondolj csak bele, mennyire lennél hatékony a munkahelyeden ha mindennap új módszerrel próbálkoznál.

Azonban van, amikor igenis kell, hogy változtass és kihívások elé állítsd magad. Félre kell tenned a megszokott jó érzést és kipróbálni valami újat ami kevésbé tűnik biztosnak. Azonban némi idő eltelte után az is ugyanolyan megszokottnak és biztosnak fog tűnni, mint amit addig csináltál.

(Ez is érdekelhet: 20 dolog amit bárcsak megléptem volna már a 20-as éveimben)

Attól még, hogy valamit megszoktál és ismerős nem biztos, hogy jó vagy a legjobb neked. Azzal, hogy időnként szembeszállsz a puszta kitettségi hatással és kilépsz a komfortzónádból legyőzve az ismeretlentől való félelmedet, sokkal jobb emberré tudsz válni.

Tetszett amit olvastál? Lájkolj vagy kövess minket Facebook-on vagy Instagram-on és segítünk abban, hogy önmagad legjobb énjévé válj, hamarabb, mint gondolnád!

 

 

Reklámok
search previous next tag category expand menu location phone mail time cart zoom edit close